Gy25 – Läroplan för gymnasiet

Gy25

På NA Förlag följer vi noggrant Skolverkets arbete med läroplanen för gymnasiet och uppdaterar hela tiden våra läromedel så att du tryggt kan använda dem i din undervisning. Med Skolverkets riktlinjer som utgångspunkt blir våra läromedel relevanta och effektiva verktyg i klassrummet.

I Gy25 införs en sammanhållen struktur där ämnen ersätter dagens kursindelning, och varje ämne kan bestå av en eller flera nivåer. Detta möjliggör längre sammanhängande undervisningsperioder i många ämnen innan det slutliga betyget sätts, vilket skapar bättre förutsättningar för fördjupad förståelse och progression. Samtidigt uppdateras ämnen, examensmål, programmål och programstrukturer för att bättre möta framtidens krav på studier och yrkesliv. Läs mer nedan om hur våra läromedel är anpassade till dessa förändringar i ämnesplanerna.

Bild på de tre böckerna i serien Svenska Helt enkelt i ämnet Svenska för gymnasiet

Gy25 i Svenska

Med Svenska nivå 1–3 Helt enkelt är du med på hela resan genom Gy25:s centrala innehåll. Serien täcker alla områden och introducerar flera nyheter med tydligt fokus på bildning, samhällsengagemang och kritiskt tänkande. Enligt Gy25 ska undervisningen inte bara utveckla elevernas förmåga att tala, lyssna, läsa och skriva, utan också förbereda dem för att delta i demokratiska processer och bemöta åsikter kritiskt och välgrundat. Sakprosa lyfts fram som ett centralt område, där elever ska utveckla både analysförmåga och färdigheter i att skapa egna texter.

Skönlitteraturen får en förnyad betoning, särskilt dess estetiska värde, och undervisningen ska uppmuntra elever att använda olika medier som källor till förståelse av egna och andras livsvillkor. Vidare framhävs språkets roll för kommunikation, tänkande och lärande, liksom vikten av att förstå dess utveckling och variation.

Digitala verktyg och den digitala textvärlden får också större utrymme, med fokus på kritisk reflektion och samarbete. Sammanfattningsvis stärker Gy25 kopplingen mellan svenskämnet och samhället genom att tydligare integrera demokrati, bildning och digital kompetens i undervisningen.